Wulkanizacja opon większości kierowcom kojarzy się przede wszystkim z wymianą i naprawą ogumienia. Warto jednak wyraźnie zaznaczyć, że pod pojęcia wulkanizacja kryje się znacznie więcej. Przemysł oponiarski w ostatnim czasie rozwija się w bardzo szybkim tempie, dlatego też tym bardziej warto dowiedzieć się o nim nieco więcej. 


Kompleksowa naprawa opon

Nowoczesne opony od renomowanych producentów są bardzo trwałe i wytrzymałe na uszkodzenia mechaniczne. Niestety nawet najlepsze opony mogą ulec uszkodzeniu w najmniej spodziewanym momencie. Jeżeli złapiemy gumę to wbrew pozorom jedynym rozwiązaniem nie jest tylko zakup nowej opony. W wielu sytuacjach z ekonomicznego punktu widzenia zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będzie zwulkanizowanie uszkodzonej opony. Naprawa przepitej opony polega oczywiście na uzupełnieniu ubytków i umiejętnym wypełnieniu dziury. Wyróżnić można wulkanizację na zimno i ciepło. Pierwszy wariant jest bardzo szybki, tani i ogólnodostępny, dlatego też wśród kierowców cieszy się tak dużym zainteresowaniem. Wulkanizacja na zimno niestety nie nadaje się do większych uszkodzeń. Przy dużych ubytkach zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest wulkanizacja na gorąco. Jest to znacznie trwalsze i bardziej wytrzymałe rozwiązanie. Jak łatwo się domyślić bardziej skomplikowany proces naprawy jest znacznie mniej dostępny i droższy. 


Czym tak naprawdę jest wulkanizacja na zimno?

Jak wspomniano powyżej wulkanizacja na zimno doskonale sprawdzą się przy niewielkich i punktowych uszkodzeniach. Popularna wulkanizacja chemiczna najczęściej stosowana jest w sytuacji, gdy najedziemy oponą na gwóźdź. Do uzupełnienia ubytków wykorzystywane są umiejętnie dobrane środki chemiczne, których głównym zadaniem jest trwałe uszczelnienie opony. Dzięki wulkanizacji na zimno uszkodzona opona może zyskać nawet kilkanaście dodatkowych miesięcy życia. 


Czym charakteryzuje się wulkanizacja na ciepło?

Wulkanizacja na ciepło jest zdecydowanie bardziej zaawansowana i dość mocno nawiązuje ona bezpośrednio do procesu obróbki kauczuku. Przy bardzo wysokich temperaturach możliwe jest odtworzenie brakujących fragmentów opony. Możliwe jest to oczywiście po zastosowanie odpowiedniej mieszanki materiału. Jednym z najtrudniejszych zadań jest właśnie dobranie odpowiednich proporcji i składników, dzięki którym można uzyskać gumę o identycznych parametrach jak oryginalna. Pamiętać należy o tym, że nie każdy zakład wulkanizacji oferuję naprawę opon tą metodą. Jeżeli istnieje jednak taka możliwość to jak najbardziej warto skorzystać z usług profesjonalnego zakładu. 


Bieżnikowanie opon – co trzeba wiedzieć?

Na samym końcu warto wspomnieć o bieżnikowaniu, a dokładniej mówiąc o regeneracji zużytych opon. W dużej mierze to właśnie dzięki bieżnikowaniu można odzyskać utracone właściwości gumy. Bieżnikowanie polega nie tylko na nałożeniu nowego bieżnika. W niektórych przypadkach w zupełności wystarczy pogłębienie starego bieżnika. Połączenie poszczególnych materiałów dokonywane jest poprzez wulkanizację. Regenerować można zarówno letnie, jak i zimowe opony. Jest to bardzo ekonomiczne rozwiązanie, dzięki któremu można znacząco zmniejszyć koszty eksploatacji.